Początek prac nad budową dworca datowany jest na 1854 rok. Elementem wyróżniającym dzierżoniowski dworzec była charakterystyczna dekoracja elewacji poziomymi białymi pasami klinkierówki na tle czerwonej cegły . Podobnie dekorowany był pierwotnie Dworzec Świebodzki we Wrocławiu. Jest to równolegle usytuowany do torów budynek o dwukondygnacyjnym korpusie flankowanym płaskimi ryzalitami oraz jednokondygnacyjnych skrzydłach bocznych. Wszystkie otwory okienne i drzwiowe dolnej kondygnacji sklepione były pełnym łukiem. Prawdopodobnie w późniejszym czasie przy lewym skrzydle dobudowano trzykondygnacyjny budynek z tylko czerwonej cegły, zwrócony do ulicy i peronów schodkowymi szczytami . Uroczyste otwarcie dworca i linii kolejowej (należącej do linii Breslau - Schweidnitz - Freiburger Eisenbahn) nastąpiło 24 listopada 1855 roku. Od 1856 roku rozpoczęto, trwająca dwa lata budowę odcinka do Ząbkowic Śląskich.... na podstawie "Obiekty przemysłowe Dzierżoniowa" Piotr Kmiecik w: Rocznik Dzierżoniowski 2011" /Sawa/